Sista semesterdagen

Efter att ha sovit mellan 12-13 timmar (puuh..!) så vaknade vi rätt slöa och ovilliga till att göra något av dagen överlag. Men efter lite frukost insisterade jag på en tur till parken. Vi började med att gå ett varv, det känns stort men är ca 1,8 km långt att gå runt, därefter hyrde vi 2 cyklar för 40 bath/cykel och rullade runt 2 varv till. Mysigt.

Det har varit en grå dag i Bangkok idag, frisk, lite duggregn som för att rensa luften. Mycket har det varit som jag varit tvungen att fundera över hur jag vill göra, idag var en dag för att rensa tankarna, släppa allt tjafs i mitt eget huvud och bara fokusera på att hålla huvudet högt och fortsätta framåt.
Efter lite thaimat kröp vi ned i soffan med en film och lite mintchoklad, jag har läst ut tidiningen Hunger och sitter nu och klurar på allt från vad jag ska ha på mig imorgon till om jag ska skaffa en kalender för att komma igång med både träning, mat och thailektioner. Mycket är det man vill förbättra. Helst på en sekund, så bråttom hela tiden, men får ta ett steg i taget som vanligt.

Jag var på den årliga hälsokollen igår som anordnas av företaget. De testar allt möjligt och skriver ned siffror och mäter upp att allt är normalt. En av de kanske 10 personer jag fick träffa tyckte det var kul att jag inte kunde thailändska ännu, en annan sa åt mig att jag behöver gå ned i vikt, annars var de väldigt professionella. Ake hade roligt åt mig medan han väntade i soffan utanför att jag inte kunde kissa för kissprovet. Jag fick sitta utanför och dricka 5 glas med vatten efter att jag var klar med alla andra tester och vänta på att kunna avsluta hela undersökningen med att kissa i en kopp. Jag lyckades, men jaja, nu är det bara att vänta på "boken" med slutresultatet av alla tester som skickas till kontoret om nån vecka.

För att avsluta semesterns alla besök kommer en liten bildavslutning. Mor och far fick ju åka upp på 55:e våningen och ta en drink och titta på utsikten. Staden blir både så stor och liten på samma gång, men det är vackert. Dessutom såg Ake ut som en miljon kronor, han är så söt när han snyggar till sig ;)

Tack för 2 underbara veckor, vi ses till sommaren mappa!

Sådär ja!

Grattis pappa, ses snart igen!

Efter några sköna dagar i storstan för päronen bar det på självaste fars födelsedag av hem mot Svea rike igen. Glada som alltid efter en mysig semester fylld av sol, kramar, glass och nya upplevelser.
Grattis på födelsedagen pappa och vi ses snart igen! (Garanterat redan till sommaren)

Nu har jag själv tre dagar kvar av semesterlugnet och jag har redan ikväll avslutat läsandet av 438 dagar, en fantastiskt intressant bok av Johan Persson och Martin Schibbye.
Den påminde mig om tre saker.

- Den första hur viktig yttrandefriheten är och hur stor vikt ordet har, att något vi tar för givet inte är så självklart i alla delar av den värld vi lever i är skrämmande och jag är imponerad av resan de gjort och vad som kommit ur den. Mer kommer hända i framtiden.
- Den andra punkten är hur man aldrig ska förlora hoppet i även svåra situationer, de har suttit fängslade och berövats rättigheter som att tänka, tala och känna fritt. Något man själv inte riktigt kan referera till men något jag känner igen mig i är att vara "fängslad" med sina egna tankar och att man aldrig ska låta dem bli mörka hur än mörk världen omkring en är, att man ska kämpa och alltid låta hoppet ha en stor del i ens tankar för att inte tappa fotfästet.
- Den tredje och sista är att jag påmints om hur många jag har omkring mig som älskar och stöttar mig, ännu en sak man kanske ibland tar för givet och inte inser förrän i svåra stunder. Jag kröp ned i Akes famn medan han lyssnade på musik just när jag avslutat boken och lät mig bara känna honom omfamna och älska mig, obehindrat och oändligt.

Jag kan varmt rekommendera boken, en inspirerande resa som får en att själv vilja kämpa för mänskliga rättigheter och yttrandefriheten.

Inom några dagar kommer fler bilder som sammanfattar slutet av semestern. Nu ska jag börja med att slappna av, rensa huvudet på allt vad det är och bara njuta av tillvaron för att kunna komma tillbaka till jobbet helt fri från stress och tokiga tankar.

Imorgon är en ny dag!

Mys och lyx!

Hotell Ayrest var inte lika stort som jag tänkt mig men vackert och mysigt. Den skönaste sängen vi sovit i på hela semestern och en jacuzzi på balkongen. Vi skämde bort oss med att korka upp nästa flaska med vin från Hua Hin, det vita Monsoon Valley Medium Sweet Chenin Blanc och mysa ned oss i jacuzzin, mumma!

Kvällen slutade inte så pjåkigt heller, vi åkte in till stan för middag med mor och far och vi tog en spontan tur för att hitta en restaurang. Och lyckat blev det, Prime Steakhouse levererade grymma köttbitar med bearnaisesås och själv mumsade jag i mig en Toast Skagen. Godaste middagen på hela semestern och ikväll blir en favorit i repris så vi åker tillbaka och firar sista middagen i Hua Hin på samma ställe.

Nu ska vi kila ut och simma i poolen, tjenis!

Poolhäng!

Idag var en riktig mysdag med mor och far och Ake. Eftersom de uppgraderat rummet till i stort sett en svit nu så är det så himla gött och bara vara på deras enorma rum. Jag testade jacuzzin på balkongen och sedan gick jag och mamma en tur till poolen. Efter det satte vi igång datorn så päronen kunde komma ikapp med lite blandade tv-serier och läsa lite nyheter. Till det så gick jag och Ake och köpte middag till oss alla så myste vi alla i soffan med massor av mat. Härliga dagar!

Imorgon är det dags för oss att checka ut från vårt budget-hotell och flytta till det lite lyxigare! Tjohoo!

Hua Hin Hills Vineyard - ett besök på Thailands vinodling

Helt underbar dag blev det! Så fantastisk vacker natur, verkligen ett landskap som tar andan ur dig. Och inte nog med det, både vin och mat var galet gott och det smakade verkligen bättre i kombination med utsikten. En helt klart bra och impulsiv dagstripp!

Nu tar vi en sipp av vårt nyinhandlade rödvin som kommer från samma plats där vi var idag. Skål för livet!

Tid för avslappning = SPA!

Så en dag bestående av fika, en liten tur tillbaka till The Venezia för att kolla in shopping och sedan en tur för mig och mor ifred med fika gånger två och ett SPA-besök i 2,5 timme. Inte illa skulle jag vilja säga.

Vi började besöket med en timmes thaimassage, en lång skrattstund inne i en bastu och sedan avslutade vi med en timmes oljemassage. Grymt skönt och mysigt att få ha mamma för mig själv en stund.

Nu: en kall öl och tv-mys på rummet!

En dag vid havet

Lulla runt skulle man kunna säga att vi gjort idag.

En sen frukost (efter kl 12.00) vid havet, ostomelett med apelsinjuice, kaffe och rostat bröd med marmelad. En stund med boken i handen och ljumma vindar i håret, bara ljudet av vattnet som slår mot stranden. Mätt efter frukosten tog vi oss en varsin timmes thaimassage. Doft av tigerbalsam och massageoljor i ett litet rum med bara en fläkt i ena hörnet men med erfarna massörer som töjer ut muskler man inte visste att man haft ont i.

Efter det en promenad längs turisttäta stranddelen utanför Hilton hotell. Men roligt att sitta och titta på folk, dricka lite iste och prata lätt om livet.

Dagen avslutades sedan med en middag, även den vid havet, med underbart god thaimat. Jag har aldrig varit så förtjust i soppor men de som serveras i det här landet skulle jag kunna äta varje dag livet ut. Idag hade jag kunnat slicka botten på soppskålen om det inte varit mer folk i restaurangen.

Ännu en underbar dag helt enkelt, ljuvligt avslappnande med min älskling.

Jag undrar hur trött man kan bli av att bara slappna av, för nu fasen slumrar vi in, gonatt! :)

Strandhäng och middag med kulturmix!

Dagen gav oss sol och strand i massor, till och med jag svettades av värmen. Tyvärr är det massor av maneter i vattnet så vi kunde inte svalka oss med något bad, förhoppningsvis försvinner de om några dagar så vi kan ta ett dopp, eller två, eller tio!

Glassfest blir det ju också så klart, ett dagligt besök på Swensens så man kan mumsa i sig glass i stora lass. Dagens smaker: Midnight brownie, Almond praline delight och Strawberry sundae.

Efter att ha vilat så blev det en tur för lite middag och kvälls-sightseeing. Hua Hins nyöppnade The Venezia där de byggt en hel stadsdel norr om stan som är helt inspirerad av Venedig. De har både små tågturer, häst och vagn, och givetvis gondoler att åka i. Riktigt mysigt och vackra byggnader. Vi hamnade till slut på en brasiliansk nyöppnad restaurang som hade ett "allt-du-kan-äta-pris" och serverade 12 sorters kött med tillbehör. Allt till ett pris på ca 130 kr och de serverade köttet nygrillat och skar upp bitarna till oss direkt vid bordet. Kul att prova och riktigt gott!

Gokväll från oss tokar, imorgon är en ny dag av underbarheter!

Sussat så sött!

Eftersom sängen var ungefär lika hård som golvet och vi inte ville slänga pengarna i sjön genom att byta hotell så åkte vi och köpte oss en bäddmadrass/kudde att lägga på sängen. Och attans så skönt vi som i natt jämfört med första natten. Rummet är ändå bra för att vara budget och har utsikt över stan, förutom att hundarna och tuppen tar ton på morgonkvisten så är det riktigt bra.

Jag tar mig nu i bara starten på semestern tid till att läsa. Mamma och pappa var så söta nog att ta med sig två böcker jag önskade mig och jag har börjat med de lite mer lättsamma "Mandomsprovet" av Jonas Cramby, den bjuder på massor av skratt och några små funderare om sig själv.

Nu ska vi ta tag i morgonsysslorna, dags att göra sig i ordning för dagen och kila ut för att leta frukost!

Tjingeling!

Hua Hin levererar!

Mysdag, även om mor och far har varit och doppat tårna i havet har vi inte gjort det ännu. Vi tog en biltur och kollade in utsikten över stan istället. Så tyst och lugnt, avslappnande.

Och god pizza blev det också, nu ska vi se till att samla energi för en ny dag med massor av skoj!

Kram från oss, nu kryper vi till sängs med en bok och lite godis!

Päronen har landat! SEMESTERN HAR BÖRJAT!

Mor och far kom och knackade på vid 7-snåret på morgonen under torsdagen. Sedan dess har mor hunnit med en förkylning, far har fönstershoppat, Ake har hyrt bil och jag har jobbat klart inför semestern.

Äntligen har vi kommit iväg till Hua Hin, vi har hyrt bil för 11 dagar så vi kan komma och gå som vi vill. En liten roadtrip med bara oss 4 till stranden. På vägen fick vi både se en jätteödla och ett uthus på ett flak. Nu har vi checkat in och fått i oss mat. Med hela semestern framför oss vet man inte vad man ska tag i först.

Jag tror jag ska ta en tupplur kanske.

Eller så kilar vi till stranden och doppar tårna i havet!

Hemmafest med gänget

Mycket ska man hinna med om dagarna och däremellan ska man hinna slappna av och umgås med goa vänner. En riktigt grym fest blev det igår med många vänner jag inte sett på väldigt länge!

Jipp tog så fina bilder så måste få dela med mig dem :)

Tack för igår!

Hello friday!

Vet inte hur det är för er, men för mig är det här en kanonbra början på helgen!

Nu kör vi!!

Happy halloween!

En liten tur efter jobbet fick det allt bli med vännerna! En liter mojito, utsikt över stan och goda vänner i olika typer av kostymer och smink, en kul kväll!

Äntligen fredag och tillbaka till jobbet, bara en vecka kvar så är mor och far här!