5 december 2010

Idag är en mycket speciell dag här i Thailand. Idag är det kung Bhumibol Adulyadejs 83:e födelsedag.

Kungen är mycket älskad och varän man är i landet kan man hitta en bild på honom. Han vakar över allt från små affärer och stora shoppingcenter till strandhyddor och finns i alla möjliga transportmedel. När man går på bio spelas en video upp efter reklamen innan filmen börjar med bilder på kungen, alla i biosalanongen står då upp för att visa sin respekt medan videon spelas.



Den här bilden tog jag igårkväll, man har satt upp en bild av kungen på nattmarknaden utanför MBK för att förbereda dagens firande.

"Bhumibol Adulyadej, leder ligan över världens rikaste kungligheter. Han är även den kung i världen som har regerat längst och ståtar med en förmögenhet på 35 miljarder dollar." - Wikipedia.

Det här med kungen är ett känsligt och mycket intressant ämne. Personligen hyser jag en stor respekt för folket och deras kultur, jag är imponerad över hur mycket de hyllar sin kung och sitt land. I Sverige har det den senaste tiden talats mer öppet om att avskaffa monarkin. Det känns verkligen i sådana här tillfällen att jag lever i en annan del av världen just nu.



Dagens paket:




"Finns i alla Thailändska hem, också i ditt" från kossorna därhemma(hemma i Sverige bor jag på bondgård för de som inte visste).





Passande nog har jag i form av ett praktiskt bokmärke(ett sånt med magneter som jag alltid tyckt är så smart) fått en bild på den svenska kungen och drottningen. :)


* * *

För övrigt fick jag mycket gjort igår, massor av julklappar inhandlades(har dock ett gäng kvar) och passade på att klippa mig. Idag ska det inhandlas massor av mer saker, ska försöka kolla upp lite lättlagade recept på nätet först. Sedan ger jag mig ut på jakt, har en viss känsla av att jag kommer ta taxi hem när jag är färdig...

Julklappar, sängkläder och mat står på listan, vi får se i vilken ände jag ska börja, suck.

Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: AnnSofie

Ja du Annelie, du är i en helt annan del av världen & lever i en helt annan kultur.

Ibland tycks du dock glömma det eftersom du skriver i samma inlägg att du bor på en bondgård.



Kunde inte låta bli ;)



Många kramisar till dig :)

2010-12-05 @ 10:15:27
URL: http://annsofielina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0