Accessoarer och skräddarsytt för en femma

Dagen började med att leta efter de omtalade "thailändarna på hörnet".

Anledning, jag hade två tröjor som behövde sys. På hörnet i närheten av tunnelbanestationen sitter fyra thailändska kvinnor bakom en varsin gammeldags sysmaskin, runtomkring dem ligger högar av fyllda plastkassar med kläder som behöver fixas på ett eller annat sätt.

När jag kom fram till dem så stod jag bara och beundrade arbetet de gjorde för en stund, det är något speciellt över det, en slags mormor/farmors-känsla över de äldre kvinnorna som håller på med sitt handarbete, det är facinerande hur effektivt och målmedvetet de jobbar.

Ingen av dem kunde engelska så jag visade tydligt vad det var som skulle fixas, en klänning med lite för djup urringning skulle sys om en aning och en annan tröja hade sömmen gått upp på. Jag tecknade åt dem att jag skulle sätta mig ned och vänta och såg på medan de satte igång. Jag köpte en flaska vatten i resturangen bredvid och satte mig för att läsa lite i en tidning.

10 minuter senare hojtar de till mig att det är klart. Kvinnan som jag sett skräddarsy min klänning och tröja lägger tillbaka plaggen i påsen och skriver "20" på plasten. 20 bath. Det vill säga en knapp femma. För att få något skräddarsytt/lagat på 10 minuter. Jag skulle inte ens få tråden för en femma i Sverige. Jag tackade så mycket och klänningen blev perfekt.

* * *

Center World och The Platinum Shoppingmall.



Detta är utsikten från Platinum, det blev en fikapaus och man kan lätt sitta och drömma lite med en sådan här utsikt :)


Först ut var det jakten på mat. Det finns så galet mycket att välja mellan och som vanligt vet jag inte vad jag är sugen på.

De som känner mig vet vilka problem jag brukar ha när jag ska välja något. Min mor höll på att skratta ihjäl sig en gång när jag stod och skulle välja glass, jag tror hon tampades med mig i en halvtimme för att få mig att bara välja en. Så när jag väl kom till skott och vi var på väg till kassan vände jag om. Jag hade ångrat mig, jag ville ha den andra.

Det är en pina att umgås med mig själv när jag inte kan bestämma mig. Italienskt, thai, kinesiskt, japanskt, indiskt? Macka, sallad, nudlar, pasta, ris? Jag har ingen annans förslag att klanka ned på utan bara mina egna idéer att rata. De gånger det är dags för mig att äta får jag numera försöka planera i förväg vad jag vill ha, jag tenderar att bli grining och en riktig pain in the ass för mig själv om jag går för länge utan energipåfyllning. Suck.

Hur som helst åt jag (efter att ha vandrat i evigheter i jakten på mat jag vill ha men inte visste vad det var) en av de grymmaste crêpsen jag någonsin smakat! De var perfekt lagade, och serverades med en fyllning av knaperstekt bacon, stekt svamp, färska hackade tomater och fetaost. Mums, perfekta! Och precis vad jag letade efter!

Efter det var det dags för shopping, jag gav mig in på The platinum shoppingmall som är smockfullt med kläder och alla möjliga accessoarer. Och det blev rätt lyckat. Jag kom hem med en liten skatt i alla fall.



Hittade en grymt snygg väska, billiga och underbara skor, och lite smycken.
Väskan var en aning dyr men jag fick ned den till 2/3 av priset, muahaha!



Och jag blev riktigt nöjd med smyckena faktiskt. Silverörhängena blir nog använda på nyår i alla fall. Egentligen hade jag velat köpa nya skor och en ny väska till det men det får vi se om det blir av. Annars har jag nog något att ha. Som sagt, jag är lite omöjlig när det gäller att veta vad jag vill ha.

* * *

Imorgon bär det av mot Cha Am och Hua Hin, tänker unna mig lite massage, sitta vid havet en stund och umgås med lite vänner. Dagen efter tar jag en tur till centrum och kolla läget, kanske kikar in på ett spa om det är dit vägen bär. Vi får se. Sedan kan jag åka hem igen sent på eftermiddagen. Ska bli så skönt!

Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: mammen

unna dig något extra lyxigt:)

love you

2010-12-28 @ 21:07:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0