Valet i Thailand

Det har varit val i Thailand. För de som inte visste.

Känner mig helt ärligt som en av de minst insatta men hoppas innerligt på att allt ska gå väl.
Man ser statistik där folk röstat på om de tror att våldet blossar upp i samband med valet och det har inte varit siffror som fått mig att bli helt lugn. Men personligen har jag inte märkt av något än.

Jag tror det är positivt att se att så många röstat, jag läste imorse att 74 % lagt sin röst och fick sedan veta av en thai-kollega att endast 40 % röstat tidigare vilket är en enorm förändring.

Själva valet har gått väldigt lugnt till trots allt, det kunde lika gärna varit kaos med de galet många poliser som skickats ut. Men allt har gått väldigt smidigt till vad jag vet och resultatet är väldigt tydligt. Kankse för att så många fler faktiskt tagit steget och tyckt till när de har chansen.

För mer information kring valet läs antingen det svenska DN:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/storslam-for-oppositionen-i-thailand
eller det Bangkok Posts:
http://www.bangkokpost.com/news/politics/245407/yingluck-declares-five-party-coalition
det senare för mest och bäst information.

Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0