En ledig dag med lugn i kaoset

En ledig fredag. Väntar på att tvätten ska bli klar, tar en tur längs gatan och köper mig lite thaimat. 10 kronor för en lunch, jag fastnade där vid matbordet.

Jag måste sett konstig ut, stirrandes ut i folkmassan och gatans rörelse. Ibland behöver jag liv och kaos för att kunna slappna av. Visst, vissa dagar behöver man den där tystnaden, lite vind i träden eller havets vågor som slår mot strandkanten. Det är ett annat lugn. Den där när man stänger av och känner sig som ett med naturen och så vidare.

Att sitta mitt i röresle och händelser, det inger ett annat lugn. Att vara del av något, se allt liv som lunkar, rusar, leker, traskar, strosar, skyndar förbi. Jag kan försvinna i tankar när jag sitter mitt i allt kaos.

Det slamras i restaurangen, folk beställer mat, ropar, hälsar på någon, barn leker med sina cyklar på en sidogata alldeles intill, trafiken rör sig sakta och de tutar irriterat på de som försöker korsa gatan och störa flödet, bullret är nästan bedövande och jag stänger just den delen ute, på andra sidan gatan sitter en man som reparerar skor, en kvinna stannar och lämnar in sina klackar som behöver fixas, en hund springer längs trottoaren och försöker hitta en lucka i trafiken så han kan springa över, det luktar ju gott av maten på andra sidan, en kostymnisse tappar sin väska på väg in till Seven Eleven, en äldre kvinna säljer grillad korv i ett gatustånd, två män på moppetaxi diskuterar ivigt något och viftar med armarna, en ung kille städar rent borden i en restaurang, en ekorre springer i träden.

De konstanta intrycken under bara några få sekunder, och då har jag inte nämnt reklambilderna på bussarna som just passerade, ljudet av någon som ropar på avstånd i en megafon, att maten smakar salt och ägg, att vattnet som rinner av vattenflaskan droppar ned i knäet på mig, att plastbiten jag rev av vattenflaskan just håller på att blåsa av bordet och jag fångar den i sista stund, att det skramlar av pengar i båset bredvid mitt, det är dags att betala.

Jag köper en sån där nyttig smoothie, en sån som de petar i grönsaker i som man ändå inte känner smaken av, den blev orange. Jag köper den av en överlycklig kvinna på en sidogata, hon har nog inte så många kunder och hon insisterar på att jag ska ta ett reklamblad så att jag kan läsa om dem på nätet. Hon fnittrar medan hon pysslar i köket.

Hemma igen så tar jag en tur i byggnaden, kikar på alla små affärer som har öppet. På bottenvåningen har de en minimarknad. Det säljs strumpor, pyjamas, väskor, bestick och cheesecakes idag. Det är mycket folk på caféet så jag åker upp och kikar. Subway har öppnat nyligen, det är litet men mycket folk. Det är ganska roliga butiker i den här byggnaden, förutom restaurangerna, caféerna och foodcourten så finns en kostymbutik(alltså en sån där de har allt du behöver inför halloween, typ), ett apotek, en liten fejk-blomaffär(blommorna är alltså i tyg, inte riktiga blommor), en sybutik där du kan handla massor av garn och en butik med kontorsmaterial bland massor av annat.

Det finns fler butiker som kan dyka upp, många av lokalerna på Midtown Asoke är tomma och det är lite trist när det skulle kunna bli riktigt fint.

Jag plockar på mig boken och ger mig ut på stan, ärenden ska uträttas och det blir garanterat ett stopp för en fika någonstans och då är det trevligt att kliva in i en annan värld för en stund.

Tjipp och hajk, vi hörs!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0